STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH 
 w NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter

 

Rozdział I 
Przepisy ogóle 

 

  • Niniejsze standardy ochrony małoletnich (dalej w skrócie jako „standardy”) określają w szczególności: 
  • Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
  • Zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego; 
  • Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego; 
  • Zasady przeglądu i aktualizacji standardów; 
  • Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności; 
  • Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania; 
  • Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia; 
  • Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego; 
  • Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone; 
  • Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

 

Rozdział II 
Objaśnienie terminów 

 

  • Standardy Ochrony Dzieci (SOD) - to zasady wprowadzane w instytucjach, organizacjach, placówkach, które świadczą usługi na rzecz dzieci, pracują z dziećmi i/lub w których dzieci przebywają bez opieki rodziców/opiekunów prawnych (oświata, placówki pobytu stałego, turystyka, pomoc humanitarna etc.) w celu ochrony dzieci przed krzywdzeniem. 
  • Personel -  NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter (dalej także jako „Poradnia”) jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej, wolontariusze oraz praktykanci.
  • Placówka systemu ochrony zdrowia, placówka medyczna - każda placówka prowadząca działalność leczniczą bez względu na formę prawną i źródło finansowania, świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci. 
  • Dziecko -  jest osoba do ukończenia 18. roku życia.
  • Opiekun dziecka - osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  • Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny. 
  • Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika/współpracownika NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. 
  • Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownictwo placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce. 
  • Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka. 

 

Rozdział III 
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci 

 

  • Pracownicy  w NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci (także z wykorzystaniem technologii informatycznej i komunikacyjnej). 
  • Każdy pracownik NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter mający kontakt z dziećmi jest weryfikowany pod kątem niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności. 
  • W przypadku zidentyfikowania lub podejrzenia wystąpienia czynników ryzyka lub objawów krzywdzenia dziecka, pracownicy Poradni podejmują rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do skorzystania z pomocy. 
  • Wszyscy pracownicy i współpracownicy NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter, którzy w związku z wykonywaniem służbowych obowiązków, podjęli informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych. 

 

Rozdział IV 
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi 

 

  • Każda osoba będąca członkiem Personelu jest zobowiązana i uprawniona do reagowania, w przypadku podejrzenia, że dziecku - pacjentowi dzieje się krzywda. 
  •  Za Personel uznaje się pracowników, współpracowników, niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariuszy, stażystów, praktykantów), pełnionych stanowisk (lekarze, pielęgniarki, inni pracownicy medyczni, personel administracyjny, pomocniczy).
  • Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia u dziecka - pacjenta podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej.  
  • Personel traktuje dziecko z empatią i szacunkiem wobec jego godności, potrzeb oraz intymności. 
  • Dziecko ma prawo do otrzymywania informacji na temat swojego stanu zdrowia oraz podejmowanych czynności medycznych przy użyciu prostego języka w sposób dostosowany do wieku, sytuacji i poziomu rozwoju dziecka. 
  • Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Nie wolno dziecka upokarzać, krzyczeć na nie, lekceważyć lub obrażać. 
  • Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

 

Rozdział V 
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka. 

 

  • Niniejsza procedura ma za cel wspierać członków Personelu w realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka. Personel wykonujący zawody medyczne jako osoby odpowiednio przygotowane do stawiania diagnoz medycznych pełnią jedną z najważniejszych ról w procesie rozpoznawania krzywdzenia dziecka. 
  • W przypadku podjęcia przez pracownika Poradni podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek: 
  • udzielić niezbędnej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia; 
  •  poinformować rodziców/opiekunów dziecka o podejrzeniu krzywdzenia dziecka; 
  • udzielić informacji o możliwościach uzyskania pomocy lub wsparcia oraz o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy lub zaniedbania. 
  • Krzywda dziecka może przybierać różne formy: 
  • popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem); 
  • doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie; 
  • doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
  • Czynności podejmowane i realizowane wobec dziecka przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego, chyba że z uwagi na charakter tych czynności jest to niemożliwie albo wobec rodzica, opiekuna prawnego istnieje uzasadnione podejrzenie, że są oni sprawcami krzywdzenia dziecka. 
  • W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec dziecka, gdzie zachodzi podejrzenie, że wobec niego przemoc stosują rodzice/opiekunowie, jeżeli jest to możliwe działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności osoby pełnoletniej najbliższej. 
  • W przypadku podejrzenia, że opuszczenie przez dziecko w towarzystwie rodzica lub opiekuna prawnego będzie godziło w dobro dziecka, w tym zagrażało jego bezpieczeństwu, należy uniemożliwić oddalenie się dziecka i niezwłocznie wystąpić do sądu rodzinnego o wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
  • Działania z udziałem dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności psychologa. 
  • Pracownik składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy: 
  • do prokuratury lub policji; 
  • do właściwego sądu rodzinnego; 
  • do przewodniczącego właściwego Zespołu Interdyscyplinarnego przesyłając formularz „Niebieska Karta – A”, przez co uruchamia procedurę w przypadku przemocy w rodzinie.
  • Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ustępie poprzedzającym. 
  • Dokumentację związaną z procedurą interwencji umieszcza się w dokumentacji medycznej dziecka.
  •  Każda osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka raportuje ten fakt Kierownikowi NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter.
  • Za prowadzenie interwencji odpowiada kadra zarządzająca.
  • W przypadku, gdy do ujawnienia krzywdzenia dziecka doszło pod nieobecność Kierownika placówki, a sprawa wymaga pilnego działania osobą odpowiedzialną za prowadzenie interwencji jest osoba zgłaszająca, która stwierdziła konieczność interwencji. Osoba ta zawiadamia Kierownika.
  • Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka polega na sporządzeniu pisemnego zawiadomienia, opisującego najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego (imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja do dziecka - ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy bądź nauki), przesłaniu go do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury. W przypadku popełnienia czynu karalnego na szkodę dziecka przez osobę poniżej 17 roku życia także należy sporządzić pisemne zawiadomienie.
  • W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka:
  •  a) ze strony członka personelu:
  • należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą a w razie potrzeby zastosować konsekwencje dyscyplinarne, łącznie z rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą; 
  •  b) ze strony rodziców lub opiekunów prawnych:
  • należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka 
  • W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę:
  •  a)  ze strony członka personelu: 
  • w sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra dziecka należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
  • w sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy zarekomendować rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli członek Personelu, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez placówkę, lecz przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zawieszenie współpracy z tą osobą, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z organizacją lub instytucją współpracującą.
  •  b)  ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub innych domowników:
  • należy wszcząć procedurę Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta- A, gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową, 
  • gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie jest jasne, jak je zakwalifikować - należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
  •  c) ze strony innego dziecka:
  • należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na zamieszkanie dziecka o wgląd w sytuację dziecka krzywdzącego. 

Rozdział VI

 

  • Zasady ochrony danych osobowych dziecka 
  • Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. 
  • Pracownik NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem. 
  • Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów. 
  • Pracownik NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. 
  • Pracownik NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego rodzicach/opiekunach. 
  • Pracownik NZOZ Euromedical Sp.J. Jolanta Białek-Kaleta, Marta Kaleta-Richter nie może udzielać informacji dotyczących sprawy dziecka lub jego rodziców/opiekunów mediom, nawet wówczas, gdy jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana. 
  • W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia placówki. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje właściciel. 
  • Wybrane pomieszczenie placówki, w celu realizacji materiału medialnego, jest utrwalane w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających tam osób.

 

PRAWO DO INFORMACJI (kontakt bezpośredni z dzieckiem-pacjentem)

 

  • Zanim zaopiekujesz się małym pacjentem, przedstaw się i powiedz, kim jesteś. 
  • Przekazuj dziecku informacje w sposób dostosowany do jego wieku, przy użyciu prostego języka. Informuj o tym, co robisz i co się z nim dzieje lub będzie dziać. Sprawdzaj, czy dziecko rozumie sytuację oraz skutki działań medycznych. 
  • Upewnij się, że dziecko wie o możliwości zadawania pytań osobom z personelu. 
  • W komunikacji z dzieckiem-pacjentem zachowaj uczciwość, tzn. mów prawdę i zwracaj uwagę innym członkom personelu na potrzebę mówienia dzieciom prawdy. Zawsze uwzględniaj kontekst (wiek, sytuację i poziom rozwoju dziecka). 
  • Korzystaj z alternatywnych form komunikacji z dzieckiem, które tego potrzebuje. 

 

ZAPEWNIENIE MAŁYM PACJENTOM SPRAWCZOŚCI

 

  • Zwracaj się do dziecka po imieniu w formie preferowanej przez dziecko. 
  • Pamiętaj, że to dziecko jest podmiotem Twoich działań. Nie rozmawiaj z rodzicem/opiekunem w taki sposób, jakby dziecko było nieobecne podczas rozmowy. 
  • W miarę możliwości konsultuj z dzieckiem kwestie pozamedyczne, jeśli wiesz, że danie dziecku wyboru nie będzie miało wpływu na jakość leczenia, i przedstawiaj mu opcje do wyboru. 
  • Uszanuj prawo dziecka do zmiany nastroju, zmiany zdania oraz potrzebę oswojenia się z nową sytuacją i miejscem. 

POSZANOWANIE INTYMNOŚCI DZIECKA

 

  • Podczas badania medycznego odsłaniaj ciało dziecka partiami. W trakcie badania dziecku powinien towarzyszyć rodzic/opiekun lub inna osoba z personelu. 
  • Kontakt fizyczny z dzieckiem, który jest niezwiązany z udzielaniem świadczenia medycznego, może odbywać się wyłącznie za zgodą dziecka i zgodnie z jego potrzebą. Zanim przytulisz, pogłaszczesz czy weźmiesz dziecko na kolana, aby np. je pocieszyć lub uspokoić, zapytaj je, czy tego potrzebuje. 

 

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI

  • Informuj dziecko i rodziców/opiekunów o zasadach obowiązujących w placówce. Podkreślaj znaczenie ich przestrzegania dla minimalizowania dyskomfortu wszystkich pacjentów. Zachęcaj do czytania informacji. 
  • Zadbaj o to, aby rodzic był informowany o bieżącej sytuacji medycznej dziecka. 
  • Współpracuj z rodzicami/opiekunami w procesie przygotowania i uspokojenia dziecka; spytaj, co dziecko lubi, na co reaguje niekorzystnie, a na co pozytywnie. 

 

OCHRONA DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

 

  • Jeśli widzisz lub podejrzewasz, że dziecku dzieje się krzywda, reaguj. 
  • W sytuacji, gdy rodzic/opiekun lub inna osoba z personelu straszy dziecko, udziela mu nieprawdziwych informacji, bagatelizuje potrzeby i odczucia dziecka, zareaguj i przypomnij o zasadach komunikacji z dzieckiem. 
  • Jeżeli coś w zachowaniu dziecka lub rodzica/opiekuna budzi twój niepokój, poproś inną osobę z personelu o obecność podczas badania/wizyty. 
  • Zwróć uwagę na to, aby na terenie Poradni przebywały wyłącznie osoby uprawnione. 


Rozdział VI

  • Monitoring stosowania standardów
  • Właściciel Poradni wyznacza Kierownika Poradni, jako osobę odpowiedzialną za wdrożenie i stosowanie standardów. 
  • Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego rozdziału, przeprowadza wśród pracowników Poradni raz na rok ankietę monitorującą poziom realizacji standardów. 
  • W ankiecie, o której stanowi ust. 2 pracownicy Poradni mogą proponować zmiany standardów oraz wskazywać naruszenia standardów w organizacji. 
  • Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego rozdziału, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników i współpracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Właścicielowi Poradni. 
  • Co najmniej raz na dwa lata dokonuje się oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
  • Właściciel Poradni wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom oraz współpracownikom nowe brzmienie standardów.

 

Rozdział IX

 

  • Przepisy końcowe
  • Standardy wchodzą w życie z dniem 28 czerwca 2024 roku. 
  • Ogłoszenie standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Poradni oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
  • Ogłoszenie standardów dla pracowników placówki następuje poprzez wręczenie osobiste.